Monday, March 26, 2007

Hari Thaiponggol

Thaiponggol merupakan perayaan menuai yang diraikan mengikut kalender Hindu. Disebabkan hari perayaan Thaiponggol ditetapkan dalam kalender Hindu, hari Thaiponggol disambut berbeza dengan tempoh menuai yang sebenar. Pada kebiasaannya, orang-orang Tamil akan meraikan perayaan menuai Thaiponggol pada minggu kedua bulan Januari.

Pada subuh pagi Thaiponggol, para petani akan bangun dan memasak bijiran yang baru dituai yang dikenali sebagai Ponggol. Masakan Ponggol ini merupakan masakan hasil tuaian baru yang akan dipersembahkan kepada matahari pada waktu pagi.

Pesta Thaiponggol merupakan hari bagi memuliakan Dewa Matahari yang penting kepada semua tanaman. Upacara penyembahan juga diadakan di kuil secara besar-besaran, dan di rumah secara kecil-kecilan.

Bagi perayaan di rumah, seluruh keluarga akan bangun awal dan mandi dan berpakaian cantik sebelum subuh. Semua ini dilakukan tanpa menggunakan cahaya. Apabila semua ahli keluarga telah bersedia, mereka berkumpul mengelilingi gubahan buah dan bunga. Hanya ketika itu lampu akan di gunakan. Gambaran kecantikan alam semulajadi mesti merupakan gambaran pertama dilihat pada waktu pagi. Pada pagi hari, makanan pagi dari tumbuhan sepenuhnya "vegetarian" akan dihidangkan kepada semua ahli keluarga.

5 comments:

Cahaya AG said...

tengkiu cuz uat bnde2 nie..
bnde2 nie bnyak mmbntu Cyra tuk uat foli0 SEJ..
syg Nathdeya Natthassyah..!!
:)

teah anime said...

terima kasih wat blog ni...
sbb ader bahan dan maklumat untuk wat folio sejarah

amyra said...

time kaceh kane uat tentang perayaan ni ....senang nak cari maklumat utk uat folio sv...! thanx ...

tHe PiNkY gIrL said...

thank q very much

Yaya said...

thx u sbb buat blog nie
sempat la saye nk siap folio sivik nie
:)